7 tips voor elke coach

Coach

Als coach wil je natuurlijk niets liever dat je patiënt, leerling, pupil of medewerker goed presteert en groei laat zien. Een coach kan op alle vlakken voor het verschil zorgen. Zo kan een coach daadwerkelijk voor het verschil zorgen. Wat moet je nou juist wel en juist niet doen als coach? Hoe moet je als coach overkomen? Lees in dit artikel meer over het ideale handelen van een coach.

Relevante link: Novicum

School jezelf als coach

Als je op professioneel niveau wilt coachen is het aan te raden om een cursus te volgen tot coach. In de sportwereld, maar ook in de zakelijke wereld, wordt een diploma op het gebied van coachen zeker gewaardeerd.

Wees betrouwbaar

Als coach moet je patiënt, leerling, pupil of medewerker betrouwbaar overkomen. Je cliënt moet jou kunnen vertrouwen. Dit is erg belangrijk als je samen resultaten wilt behalen. Als een cliënt niet open is over bepaalde zaken, dan kan dit tot vervelende gevolgen leiden.

Wees zeker van jezelf als coach

Het kan zijn dat een cliënt het moeilijk heeft gedurende het traject en dit afreageert op jou als coach. Laat je hierdoor niet beïnvloeden. Blijf professioneel, duidelijk en treed op als het nodig is.

Blijf motiveren, prikkelen en stimuleren

Als coach zie jij als geen andere de potentie en mogelijkheden van je patiënt. Je geloof in je patiënt. Breng dit geloof over op de cliënt. Het kan zijn dat de cliënt er zelf niet meer in gelooft. Zorg ervoor dat je de cliënt blijft motiveren, prikkelen en stimuleren.

Sta open voor feedback

Geef je cliënten de mogelijkheid om feedback te geven. Je profiteert hier zelf alleen maar van. Als cliënten jou voorzien van feedback, kun je je coachingsskills aanpassen en verbeteren.

Laat jezelf ook coachen

Als coach wil je soms ook wel je verhaal kwijt. Iedereen heeft wel eens een coach nodig. Zorg dat er iemand binnen je bedrijf of vereniging is, waar jij als coach mee kunt praten.

Communiceer goed

Als coach is het belangrijk dat je duidelijk communiceert met je cliënten. Op deze manier weet de cliënt precies waar hij/zij aan toe is.