Fulfillment: wat het is en hoe het werkt 

In de logistiek is fulfilment verantwoordelijk voor het bundelen van alle cruciale operaties om aan de behoeften van de moderne consument te voldoen. Bovendien vereist het de geïntegreerde actie van verscheidene sectoren om de uitmuntendheid van de verleende dienst te garanderen, met inbegrip van: logistiek, technologie, klantenservice en marketing. E-fulfilment uitbesteden kan daarom erg handig zijn.

Om over trends maar te zwijgen: in de industrie heeft de toepassing van dit concept nog meer voordelen. Immers, als men begrijpt dat de industrie vandaag de dag rechtstreeks invloed kan uitoefenen op de consument, en dat kopen via Internet een positieve sprong maakt als het gaat om winkelervaring, omdat mensen waarde hechten aan gemak, snelheid en rust bij het evalueren van de voor aankoop beschikbare opties, is vervulling een bondgenoot.

Wat is Fulfillment? Hoe werkt het?

Fulfillment werkt als een fundamentele “link chain” voor de toeleveringsketen. Nu bedrijven steeds meer oog krijgen voor de klantervaring, zullen jouw klanten zonder een accuraat, continu en betrouwbaar fulfilment- en orderverwerkingsproces niet tevreden zijn.

Niemand geniet van vertragingen, fouten en andere ongelukken, zeker niet nu het consumentengedrag drastisch is veranderd. Waren vroeger strategieën zoals gratis verzending in staat om klanten aan te trekken, vandaag kiezen zij ervoor meer te betalen voor een positieve koopervaring: snelle levering, veilige verpakking, onberispelijke communicatie, naast andere aspecten.

Definitie van KPI’s

Het bepalen van KPI’s is essentieel voor een goed beheer. Stel in die zin metrieken op om de dagelijkse prestaties te meten, zoals het aantal bestellingen. Dit zal een volledige controle van de totale en individuele productie mogelijk maken.

Het is bekend dat er ook andere soorten KPI’s zijn die niet echt verband houden met de prestaties van de beroepsbeoefenaren. Voorbeelden kunnen zijn: aantal mislukkingen (d.w.z. retourzendingen van bestellingen) en metriek van omgekeerde logistiek.

Gebruik van efficiënte technologie

Een ander bekend punt is dat technologie tegenwoordig de overleving is voor bedrijven en industrieën, maar dat zij niet altijd wordt gebruikt op een manier die mogelijkheden genereert.

Het gebruik van management ondersteunende tools kan van essentieel belang zijn om een geoptimaliseerde fulfilment operatie te garanderen. Je moet ook erkennen dat software, zoals ERP, van essentieel belang is voor het organiseren van jouw operatie wanneer je een groot aantal orders hebt.

Outsourcing

Momenteel is het uitbesteden van fulfillment een trend, die kan worden verklaard door het feit dat de onderneming, om aan de behoeften van de klanten te voldoen, zou moeten rekenen op een fysieke en arbeidsstructuur die hoge kosten met zich zou brengen. Bovendien kan het beheer van dit proces de aandacht afleiden van de kernactiviteiten van het bedrijf.

In een concurrerende en veeleisende markt zoals die van vandaag kan een partnerschap met een dienstverlener die innovatieve technologische oplossingen biedt voor de vlotte werking van een onderneming, een differentieel zijn, resulterend in de optimalisering van het volledige proces en de minimalisering van de managementstress.

Bron: Krijgsmanpublicwarehousing.nl