Google Ads bestaat al bijna 20 jaar! De belangrijkste trends en veranderingen van de afgelopen jaren.
Als we terugkijken, kunnen we zien waar de grootste trends in zoeken (en daarbuiten) naartoe gaan. Google-advertenties is nu 20 jaar oud. Op de mijlpaal van 15 jaar hebben we de evolutie van AdWords tot een bedrijf van $ 60 miljard vastgelegd. We hadden het nog steeds over Yahoo als een speler op het gebied van zoeken, verbeterde campagnes introduceerden de mobiel als een marketing must-do slechts twee jaar eerder en Google Shopping was drie jaar oud.
Hier volgt een overzicht van enkele van de grootste veranderingen in Google Ads in de afgelopen vijf jaar die veel impact hebben gemaakt in de zoekmachine marketing.
Enkele jaren nadat Facebook en Twitter hun first-party targeting-producten lanceerden, lanceerde Google Customer Match in het najaar van 2015. Dit markeerde de sprong van Google naar doelgroepen die verder gingen dan het standaard retargeting van websites.
De manier waarop Google sterk gelijkende varianten van zoekopdrachten in de afgelopen jaren definieert, is aanzienlijk geweest. Het steeds verder ontwikkelende gebruik van machine learning door Google om de zoekopdrachten van gebruikers af te stemmen op de zoekwoorden die adverteerders kopen, heeft adverteerders gedwongen alles te heroverwegen, van campagne- en advertentiegroep structuren tot advertentieteksten en zoekwoordbeheer.
Op basis van de resultaten van universele app-campagnes luidde 2018 het nieuwe zoekmachine marketing tijdperk van volledig geautomatiseerde advertenties en campagnetypen in Google Ads in.
Hoewel ‘Surfaces across Google’ een optie is die specifiek is voor Google Shopping. Door zich aan te melden voor Surfaces across Google kunnen winkeliers hun producten gratis (organisch) laten zien op Google Afbeeldingen, Google Shopping, Google Lens en Google Zoeken.
En dat is de uitbreiding van oppervlakken waarop Google nu advertenties laat zien. Hoewel er nog steeds pure campagnes in het zoeknetwerk zijn in Google Ads, voert bijna elk ander campagnetype nu automatisch advertenties uit op meerdere kanalen, zoals we eerder al zeiden, en Google blijft uitbreiden waar advertenties kunnen worden weergegeven op zijn eigendommen. Een recente test heeft bijvoorbeeld lokale advertenties weergegeven in resultaten met automatische suggesties in Maps. Deze google innovaties hebben de dagelijkse zoekmachine marketing totaal veranderd.