Hoe de Rubik’s Cube op te lossen?

Er zijn veel manieren om de Rubiks kubus op te lossen. Al deze methoden hebben verschillende moeilijkheidsgraden, voor speedcubers of beginners, zelfs voor het geblinddoekt oplossen van de kubus. Mensen lopen meestal vast bij het oplossen van de kubus na het voltooien van het eerste gezicht, daarna hebben ze wat hulp nodig. In het volgende artikel ga ik je de gemakkelijkste manier laten zien om de kubus op te lossen met behulp van de beginnersmethode. Heb je er nog een nodig? Dan kan je hier speedcubes kopen.

De hier gepresenteerde methode verdeelt de kubus in lagen en je kunt elke laag oplossen door een bepaald algoritme toe te passen, zonder de stukken die al op hun plaats zitten te verknoeien. Voor elk van de zeven fasen kunt u een aparte pagina vinden als de beschrijving op deze pagina nadere uitleg en voorbeelden nodig heeft.

Om te beginnen raad ik je aan om de basisterminologie van kubussen te lezen en je moet de Rubik’s Cube-notatie kennen, dwz wat de letters betekenen in de algoritmen:

F: voor, R: rechts, U: omhoog, L: links, D: omlaag.

Omwentelingen met de klok mee: FRULD

Draaiingen tegen de klok in zijn gemarkeerd met een apostrof (‘): F’R’U’L’D’

Als je vastloopt of iets niet begrijpt, helpt het online Rubik’s Cube-oplosprogramma je om je puzzel snel op te lossen. Het enige dat u hoeft te doen, is uw scramble invoeren en het programma berekent de stappen die naar de oplossing leiden.

Om uw oplossingstijden bij te houden, probeert u de online Rubik’s Cube Timer met veel handige functies of genereert u willekeurige shuffles voor uw oefening met de scramble-generator.

1. Wit kruis

Laten we beginnen met het witte gezicht. Eerst moeten we een wit kruis maken, waarbij we letten op de kleur van de middenstukken aan de zijkant. U kunt dit proberen zonder de instructies te lezen.

Gebruik deze fase om vertrouwd te raken met de puzzel en te zien hoe ver je kunt komen zonder hulp. Deze stap is relatief intuïtief omdat er geen opgeloste stukken zijn om op te letten. Gewoon oefenen en niet snel opgeven. Probeer de witte randen naar hun plaats te verplaatsen en verpest de reeds aangebrachte randen niet.

2. Witte hoeken

In deze stap moeten we de witte hoekstukken rangschikken om het eerste gezicht af te werken. Als je erg volhardend bent en het is je gelukt om het witte kruis zonder hulp te doen, dan kun je dit ook proberen. Als je geen geduld hebt, zal ik je een idee geven.

Draai de onderste laag zodat een van de witte hoeken zich direct onder de plek bevindt waar deze op de bovenste laag moet komen. Voer nu een van de drie algoritmen uit volgens de oriëntatie van het stuk, oftewel. in welke richting de witte sticker wijst. Als het witte hoekstuk is waar het hoort, maar verkeerd is gedraaid, moet je het eerst eruit halen.

3. Tweede laag

Tot nu toe was de procedure vrij eenvoudig, maar vanaf nu moeten we algoritmen gebruiken. We kunnen het voltooide witte vlak vergeten, dus laten we de kubus ondersteboven draaien om ons op de onopgeloste kant te concentreren.

In deze stap voltooien we de eerste twee lagen (F2L). Er zijn twee symmetrische algoritmen die we in deze stap moeten gebruiken. Ze worden de algoritmen Rechts en Links genoemd. Deze algoritmen voegen het voorste randstuk van de bovenste laag in de middelste laag in zonder het opgeloste witte vlak te verknoeien.

Als geen van de stukken in de bovenste laag al is uitgelijnd zoals in de onderstaande afbeeldingen, draai dan de bovenste laag totdat een van de randstukken in de bovenste laag overeenkomt met een van de onderstaande afbeeldingen. Volg daarna het matching-algoritme voor die oriëntatie.

Als een randstuk op zijn plaats in de tweede laag verkeerd georiënteerd is, moeten we het algoritme twee keer toepassen. Eerst moeten we het eruit halen en er een ander voor in de plaats plaatsen.

4. Geel kruis

Begin met het oplossen van de laatste laag en maak een geel kruis op de bovenkant van de kubus. Het maakt niet uit of de stukken niet op hun definitieve plaats liggen, dus we hoeven geen aandacht te besteden aan de kleuren van de zijkanten.

We kunnen bovenaan drie mogelijke patronen krijgen. Gebruik dit algoritme om van de ene toestand naar de andere te gaan:

FRUR’U’F’

Als je een stip ziet, moet je het algoritme drie keer toepassen. Als je een gele “L”-vorm hebt, dan slechts twee keer, terwijl je de kubus in je handen houdt, zoals te zien is op de afbeelding hieronder.

Bij een horizontale lijn hoef je de permutatie maar één keer uit te voeren.

5. Gele randen

Nadat je het gele kruis op de bovenkant van de kubus hebt gemaakt, moet je de gele randstukken op hun laatste plaatsen plaatsen, zodat ze overeenkomen met de kleuren van de middenstukken aan de zijkant. Wissel de voorste en linker gele randen met het volgende algoritme:

U kunt te maken krijgen met een situatie waarin u dit algoritme meer dan eens moet toepassen.

6. Gele hoeken op hun plaats

Alleen de hoeken van de laatste laag blijven onopgelost. Eerst moeten we ze op de juiste plek krijgen, dus maak je geen zorgen over de oriëntatie in deze stap.

Zoek een stuk dat al op de juiste plaats is, verplaats het naar de rechter-voor-bovenhoek en pas het volgende algoritme toe om de drie verkeerde stukken gemarkeerd op de afbeelding te wisselen (cyclisch).

URU’L’UR’U’L

Doe dit twee keer om een ​​inverse rotatie van de stukken te doen. Als geen van de gele hoeken op de juiste plaats staat, voer dan het algoritme één keer uit om een ​​goed stuk te krijgen.

7. Oriënteer gele hoeken

Alle stukjes zitten op hun juiste plaats, je hoeft alleen de gele hoeken goed te krijgen om de puzzel af te maken. Dit bleek de meest verwarrende stap te zijn, dus lees de instructies en volg de stappen zorgvuldig.

Houd de kubus in je hand met een onopgeloste hoek in de rechterbovenhoek en voer het onderstaande algoritme twee of vier keer uit totdat dat specifieke stuk goed is georiënteerd:

R’D’RD

Het zal lijken alsof je de hele kubus hebt verknoeid, maar maak je geen zorgen, het komt goed als alle hoekstukken georiënteerd zijn.

Draai alleen de bovenste laag om een ​​ander onopgelost geel stuk naar de rechterbovenhoek van de kubus te verplaatsen en doe dezelfde R’ D’ R D opnieuw totdat dit specifieke stuk in orde is. Zorg ervoor dat u de twee onderste lagen niet tussen de algoritmen verplaatst en draai nooit de hele kubus!

Je bent nu erg ver in het proces, dus let op, want dit is de stap in deze tutorial waar de meeste mensen verdwalen. Als deze beschrijving niet klopt, bekijk dan een paar voorbeelden door hier te klikken. Herhaal dit totdat je kubus geheel is opgelost.