Social media-advertenties: hoe je een aantrekkelijke campagne voert

Onderzoek toont aan dat een van de belangrijkste doelen voor marketeers het vergroten van de naamsbekendheid is, en daarom bereiken steeds meer merken dit met een betaalde sociale aanwezigheid. Dat komt omdat sociale media de plek is geworden waar consumenten onderzoek doen en producten kopen. Ondertussen betekenen de bedieningselementen en creatieve opties die tegenwoordig voor bedrijven beschikbaar zijn, dat de campagnes je waarschijnlijk een hoger rendement op de investering opleveren.

Met het advertentieplatform van Facebook kun je bijvoorbeeld super gedetailleerd worden in termen van aan wie de  advertenties worden weergegeven. Je kan bijvoorbeeld advertenties presenteren aan universitair opgeleide millennial-vrouwen in Amsterdam die geïnteresseerd zijn in beauty en de betreffende Facebook-pagina daarvan volgen. Dit staat in schril contrast met display-advertenties of zelfs e-mail, waar advertenties traditioneel meer one-size-fits-all zijn. Voor de social media marketing is het belangrijk om de doelgroep zo specifiek mogelijk te targeten.

Het organisch vergroten van jouw sociale aanwezigheid kan een moeizaam en langdurig proces zijn. Het goede nieuws is dat advertenties dat proces kunnen versnellen. In plaats van betaald en organisch te beschouwen als een kwestie van ‘of’, kun je overwegen hoe advertenties op sociale media jouw onbetaalde inspanningen kunnen aanvullen. Als je al inhoud maakt en een community koestert zonder advertenties, kan een goed getargete campagne een schot in de arm zijn om te helpen sneller te groeien.

Sociale advertenties vereisen een grondige planning als onderdeel van de social media marketing. Zelfs de kleinste details kunnen van invloed zijn op de prestaties en het bereik van de campagne. Naast het samenstellen van de advertenties zelf, is het cruciaal om te begrijpen hoe advertentie targeting en bieden werken. Met het advertentieplatform van Facebook (en Instagram) kun je  bijvoorbeeld op specifieke gebruikers richten op basis van parameters zoals leeftijd, demografie en interesses.

Voorafgaand aan een campagne kun je een sociale media-audit overwegen om de kansen te beoordelen, demografische gegevens te targeten en welke producten je wilt promoten. Een ander cruciaal aspect van sociale advertenties is bieden. Op basis van jouw biedingen en budgettering is de kans groter dat Facebook de advertenties aan de meest relevante gebruikers weergeeft. Je kunt je advertentiebudgettering ook instellen op een dagelijkse of levenslange limiet.

Social media marketing vergt vandaag de dag veel tijd. Vooral bij social media adverteren is het van belang om goed doordacht een strategie op te zetten. Je maakt immers keuze met budgetten, die je zo goed mogelijk wilt gebruiken. Om deze redenen kiezen veel bedrijven ervoor om hun social media advertising uit te besteden bij een marketeer met veel social media marketing kennis.