Alles over creatief werken

Wat is het principe?

Linkbuilding bestaat al bijna sinds het begin van internet. Je probeert van relevante en aanverwante websites een link te krijgen, die ervoor zorgt dat bezoekers heen en weer de websites kunnen bezoeken. Via een andere website komen met een link van je eigen website, bezoekers direct terecht op een eigen relevante webpagina. Hierdoor neemt de populariteit en kwaliteit van je website toe, waardoor je een hogere positie kan genereren in de zoekmachine. Eén van de doelen van elke website is natuurlijk bezoekers trekken, hetgeen met linkbuilding op een gemakkelijke en snelle manier bereikt kan worden. Toch kent het principe van linkbuilding enkele valkuilen, die je je goed moet realiseren voordat je er aan begint.

De opbouw
Voordat je begint met linkbuilding, zal je je bewust moeten worden van de spelregels. Vroeger was linkbuilding heel vrijblijvend en hoefden links niet per definitie relevant te zijn voor je eigen website. Door de jaren heen zijn de regels echter iets strenger geworden. Zo worden websites die gebruik maken van non-relevante links, doorgaans minder goed beoordeelt door Google en dat zal zijn weerslag hebben op de positie van je website in de internet zoekmachine. De nadruk van linkbuilding ligt tegenwoordig meer op kwaliteit, dan op de gebruikelijke kwantiteit. Probeer bij de opbouw van een linkprofiel dus vooral te kijken naar de relevantie, minder op het aantal links.

Waar moet je op letten?
Probeer bij linkbuilding altijd een natuurlijke variatie in je linkprofiel te verkrijgen. Dat betekent dat je niet gaat ‘zoeken’ naar partners, maar je logische links in je profiel krijgt. Iemand die zoekt naar tuinartikelen, wil via een link niet terecht komen bij keukengerei, maar juist bij plantensoorten of eventueel interieur voor de tuin. De relevantie van de link speelt hier dus andermaal een grote rol. Ook moet er daarbij voor zorgen dat de links niet alleen naar homepagina’s verwijzen, maar ook naar specifieke pagina’s.

linkbuilding diensten

Het domein en de kwaliteit
Bij de kwaliteit van linkbuilding gaat het daarnaast om de kwaliteit van een link. Hoe vaak kom je wel niet tegen de link van een website leidt naar een 404 foutmelding? Dat is zeer schadelijk voor de kwaliteit van je linkprofiel. Ook de URL van de link is binnen linkbuilding een belangrijk onderdeel. Geeft deze URL een directe beschrijving van de inhoud van de pagina, dan is het goed. Is het een te algemene link, dan is de kwaliteit van de link én pagina hoogstwaarschijnlijk minder. De pagina die volgt op het linkje zal daarnaast goede content moeten bieden. Een linkje is leuk, maar als de link alleen leidt naar een algemene pagina die specifiek in het leven is geroepen voor linkbuilding, dan is de kwaliteit minimaal. De combinatie van content en een goede URL in de link is daarom van groot belang.

Op basis waarvan wordt kwaliteit bepaald?
Voor de Google zoekmachine wordt een algoritme gehanteerd. Het algoritme is daarbij bepalend voor de ‘pagerank’ in de zoekmachine. Links naar een website die te maken hebben met een grote mate van populariteit, hebben een groter effect op je algemene pagerank. Aan de pagerank wordt doorgaans een cijfer tussen de 0 en 10 gegeven. Het allerbelangrijkste voor je pagerank is echter de content van je website.

Content steeds belangrijker
Linkbuilding is in zeer diverse vormen te vinden. Een steeds belangrijker onderdeel van linkbuilding is echter de content die je aanbiedt. In de ideale wereld heb je een website met content die zó goed is, dat anderen je content gratis en voor niets gaan delen met hun bezoekers. Zo krijgt jouw link veel meer waarde, stijgt de relevantie van de link en zullen mensen je website ook beter weten te vinden.

Manieren van linkbuilding
Je kunt op diverse manieren aan linkbuilding doen. Zo kan je allereerst snel en simpel zelf aan de slag. In dat geval schrijf je jouw website in op directories, zoals startpagina of de digitale bedrijvengids. Je kan ook een stuk content voor andere websites schrijven, bijvoorbeeld in de vorm van blogs. Daarbij kan je uiteraard ook links ruilen met andere websites, iets dat vroeger meer voor kwam dan tegenwoordig.

Tot slot kan je nog een budget beschikbaar stellen voor linkbuilding, waarbij je links kunt kopen. Officieel mag dit van Google niet meer, maar het gebeurt nog steeds op grote schaal. Het resultaat is dan ook nog altijd goed te noemen. Links kopen kan je het beste doen vanaf sites die door Google als betrouwbaar worden gezien. Een natuurlijk linkprofiel met sterke content werkt echter nog altijd het beste. Zowel voor ethiek als voor de kwaliteit van je linkprofiel en website is dit dan ook aan te raden.

Proces uitbesteden aan ervaren bureaus
Backlinks en SEO diensten is één van de ervaren en kundige bureaus die je kan helpen bij het opzetten en opbouwen van een zogenaamd linkprofiel. Om te slagen met linkbuilding, is het handig om te kunnen beschikken over up-to-date kennis en informatie. Je kunt zodoende linkbuilding nog steeds in eigen beheer houden, maar wel gebruik maken van de kennis en inzichten van specialisten. Eén van de valkuilen van linkbuilding is het gegeven dat bedrijven vaak zelf beginnen, zonder al te veel kennis over de nieuwste ontwikkelingen. Het proces uitbesteden hoeft niet dagelijks, maar bijvoorbeeld voor 5 tot 10 uur per maand. Een prima investering die je zeker terug gaat verdienen.

Backlinks kopen; een snelle manier om je website te laten groeien

Om je nieuwe of bestaande website een boost te geven kan je backlinks kopen. Het is een goede en snelle manier om je website bekender te laten worden, omdat je een netwerk kunt opbouwen, welke voor meer ‘clicks’ zorgen. Dit komt omdat je website binnen de Google server vaak als relevanter wordt gezien, naarmate je kwalitatief goede backlinks in je lijst hebt staan. Wat zijn backlinks? En waarom zou je backlinks kopen?

Een groter bereik
Backlinks kopen zorgt er doorgaans voor dat je op een snelle manier werkt aan je online bereik. Hoe hoger je bereik is, des te vaker zal je bezoekers naar je website trekken. Naast het opzetten van een relevant en kwalitatief linkprofiel, is het creëren van geschikte content net zo belangrijk. Linkbuilding helpt alleen als je ook een goede invulling geeft aan je website. Heb je alleen een afzonderlijke pagina met links, maar biedt je niks extra’s? Dan zullen bezoekers je website snel weer verlaten en waardeert Google je website minder hoog.

Reacties zijn gesloten, maar trackbacks en pingbacks open zijn.