Alles over creatief werken

Rugklachten op je werk? 5 tips om er vanaf te komen

Rugpijn is een van de meest voorkomende klachten in de Westerse maatschappij. Dit is geen toeval. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat dit komt omdat we tegenwoordig te lang stilzitten en ook nog eens een verkeerde houding hebben. Dit komt weer omdat we over het algemeen geen ergonomische stoel hebben. In dit artikel geven we 5 tips hoe je van je rugklachten af kan komen.

  1. Gebruik een goede, ofwel ergonomische bureaustoel
  2. Pas de tafelhoogte aan in plaats van je stoel
  3. Pas ook je beeldscherm aan, deze moet een armlengte verwijderd zijn en op de juiste hoogte
  4. Buig nooit naar je werk toe, maar haal het werk naar jou toe
  5. Beweeg tussen het werk door en voorkom dat je lichaam verkrampt

Punt 1 is enorm belangrijk en lichten we hier even nader toe. Er zijn verschillende redenen waarom een ergo stoel zo belangrijk is. Deze is namelijk helemaal afgestemd op jouw lichaam waardoor je minder last zult krijgen van bijvoorbeeld je rug. De zithoogte, zitdiepte, rugleuning, armleuning en nog veel meer is helemaal afgesteld op jouw lichaam. De zithoogte is goed wanneer je benen horizontaal liggen en je niet naar voren of naar achter hoeft te leunen. De zitdiepte is goed wanneer je geen ledematen afgekneld. Dit is bij een ergonomische bureaustoel dus niet het geval. De rugleuning hoort een iets gebogen vorm te hebben zodat deze steun biedt aan je onderrug. De armleuning moet zodanig zijn ingesteld zodat er geen spanning op je schouder spieren zit. Veel schouderklachten komen ook door een verkeerde houden en het verkeerd of niet gebruiken van de arm leuning.

Reacties zijn gesloten, maar trackbacks en pingbacks open zijn.